fredag 7 oktober 2022

Hantverksmässan i Seinäjoki

 

      I många år har jag besökt hantverksmässan i Seinäjoki som brukar gå av stapeln i början av oktober. Passlig tid att få en påminnelse om att julen och vintern är på kommande. Den brukar sätta igång kreativiteten så mycket passlig tid att få denna lilla kick.

     Hinner besöka fler ställen på samma dag så dagen började med ett besök till Lankava i Kauhava. Där finns massor med garn i alla möjliga färger o former, mattrasor och stick o virk tillbehör.

        Sedan bar det av till mässan. Vet inte riktigt vad jag förväntade mig denna gång så det juliga fastnade på mina bilder. Frågade lov om att få ta några foton och det var ingen som nekade så ett smakprov här på lite juligt pyssel.

   Här fick jag tydligen inte namnet med men hoppas någon känner igen hennes vackra kransar och annat juligt.
                                                   Också här vackra prydnader i olika former.

     Även hantverkandet följer ju tränder så garnförsäljning fanns det gott om och även lite tygförsäljning men vad jag såg hade det minskat med t.ex. pärlor. Däremot fanns enligt mig väl många som sålde vanliga smycken. Handskar, väskor, lite kläder, stickalster, handarbetsböcker m.m. fanns att få så  mässan var egentligen som den för något år sen. Har nämligen inte varit under pandemiåren. Tyvärr        känns Seinäjoki mässan numera bara som en försmak av Tammerforsmässan som i jämförelse är jättestor. Tammerforsmässan är egentligen Europas största hantverksmässa så när det börjar bli mot slutet av november då drar det nog i många hantverksnördar, även mig. 

     Vackert väder var det i dag och lovas lika i morgon så då hoppas jag på en skogstur och lite svampletning. Nu skall jag ta mig an en sockstickning och kanske hinna se en del av frågesporten vem vill bli miljonär. Ha det gott alla, vi ses.

     

Inga kommentarer: