söndag 30 april 2023

Vappen med sitt kalla väder.

      Vad gör man en sådan här vappen kväll med detta kalla väder? Förr i tiden var det alltid att åka till villan hur vädret än var. Det hade alltid sin tjusning när sjöfåglarna skränade och man fick några abborrar fiskade.  Sen blev det att åka iväg med husbilen och träffa andra utflyktssugna. Nu blir det inget av, tar de ljuva utflykterna när lite värme kommer.

      Tänker på hur tålig man var i ungdomstiden. Vappen oberoende hur kallt eller varmt det var så skulle sommarklänningen fram. I nylonstrumpor, kortärmad klänning och sommarkappa spatserade vi iväg till dansbussen. Jag med min frusna kropp frös ju nästan ihjäl men bara man kom sig dit man skulle så var det ju vanligen lite varmare på stället.

                                I tidiga ungdomen var det de åtsmitande modellerna som gällde.

                                             Mot slutet av 60-talet blev det lite mer varierat.

      Här en väninna och jag i sommarklänningar, dock inte på vappen. Bilden är tagen på Åland mitt i högsommarvärme i slutet på 60-talet.

      Om en stund skall mannen och jag avnjuta det allra sista älgköttet som jag sparat för att ha som det lilla extra någon gång, jättegott med rosépeppar på. Det får bli vår vappen i år. Skön kväll till er alla, vi ses.


Inga kommentarer: