torsdag 8 september 2011

Mer från den vackra trädgården

Här kommer fler vackra och intressanta bilder från trädgården som jag besökte på söndagen.
Den som vill se noggrannare eller klarare bild kan klicka på bilder så blir den helsidig.
Infarten till allt det vackra. Tyvärr är kommande bilder en aning huller om buller eftersom det är ögonblicksbilder och inte helheten på trädgården.
Port med humle
Rinnande vatten.
Lägg här märke till klematisen som tar sig upp efter bron.
Även gångar med plattor fanns med som ger lite variation. Annars var det mesta sådant av sten.
Den här sommarblomman blommar hela sommaren bara man klipper bort blivande frökapslar. (vet ej namnet)
En vacker rabatt. Lägg märke till den gamla grå trädstammen tll höger som också är ett blickfång.
Höstaster som blommar något förträffligt. Väl uppstöttad och omskött.
I den här rabatten syns tydligt hur viktigt det är med färgerna utan att växterna blommar. Jättesnyggt tycker jag.
Se även till höger de rosa blommorna, väldigt vackra och blommar först nu. Glömde att fråga namnet.
Kärleksörten tar sig jättebra mot de gråa stenarna
Klematis som bildar en rund buske. Vet ej om det är någon sten inuti eller om den är uppbunden så här.
Krikon, ja vad skall man säga om det. Möjligen att man nog blir lite avis när trädet dignar av plommon och jag själv har precis samma sort som det finns några stycken på.
Och här det fantstiska äppelträdet. Se hur vackert det är klippt, tar inte mycket rum. Hon berättade att eftersom hon varken vill ha stora eller höga träd så klipper hon det så här. Verkligen något att ta efter.
Till ägarna vill jag åter säga tack för denna underbara stund i er privata trädgård. Alla tre njöt vi i fulla drag av att få vandra runt där och se hela härligheten.

Konstigt att man skall få sådan "klåda" i händerna när man får se såna trädgårdar. Jag menar nu förståss klådan att gräva och plantera. Tydligen sitter detta i hela livet trots att man är helt medveten om vad det innebär.
Tror nog jag får nöja mig med det lilla jag har kvar här vid vår uteplats men det går ju att byta ut en och annan växt ifall man tröttnar på någon.
Några saker som jag kommit till under årens lopp är att jag borde ha växter som blommar vår eller höst eftersom sommarstugan gäller mest mitt i sommaren så hinner jag inte njuta av det som blommar just då.
Sen borde man även tänka på bladens färger för att få bästa variation och dessutom att det finns någon buske eller träd som ger vackra färger på hösten. På så sett kanske man får ut den allra bästa fägringen hela sommaren.

Och nu gäller det att söka sig ut eftersom vädret är väldigt passande för lite stensättning.
Vi ses igen när andan faller på. Ha det så gott.

4 kommentarer:

Bea sa...

Åhh...så vackert och välplanerat! Njuter av bild-vandringen :)
Javisst kliar det i trädgårdsfingrarna när man ser vackra trädgårdar, men det kräver ett enormt arbete, närapå heltidsjobb av den kalibern :)
Tack för att du delar bilerna med oss!
Ha en fin dag! / Bea

PS Nu skall jag gå ut, solen skiner och bäst att passa på :)

Snäckskalsdalen. sa...

Åååå, så fint, en riktigt trädgård. Rosenbågen med grönt och grinden i slutet får mig att tänka på "den hemliga trädgården" och bron är ju så fin, allt är underbart fint. Nu tar jag en tittsväng till!
Agneta kram

Vform sa...

Jaadu ... man ska väl nog ha "lediga" dagar om man ska ha en trädgård som denna! Verkligen vacker och välskött!
Ha en skön helg du också!
Kram v.

Käranån sa...

Vilken vacker trädgård! Jag kan bara drömma om att få nåt sånt, för jag har ju inga gröna fingrar...Dom blir inte ens en gnutta gröna fast hur jag försöker...men jag njuter av din fina bilder och fortsätter att drömma...Ha en skön helg!