onsdag 23 maj 2012

Taggiga och mjuka hjärtan

      Den här dagen gick i hantverkets tecken hos oss för här tillverkades både taggiga och mjuka hjärtan.
      Det är inte helt lätt att få den rostiga gamla taggtråden att kröka sig men eftersom jag bara hade taggtråd till några stycken så var det ok. Det finns två sorters taggtråd, den ena är av enkel tråd och den andra är dubbel. Den enkla var alldeles för styv för att jag skulle få den alls att kröka sig. Jag virade ihop två trådar av den dubbla, tyckte att det blev ganska lagom. Skulle gärna ha haft mera men inte helt lätt att få tag på rostig taggtråd. Dessutom var den här så gammal och rostig att den gärna ville brista men just att det är gammalt är ju tjusningen i dagens läge.
      Efteråt blev mjuka hjärta tillklippt av linne som skall sen sys till hjärtekransar, ungefär samma som jag har  på bloggsidan. Dessutom blev det också några st små linnenallar tillklippta så kanske när vädret passar någon dag så får symaskinen flytta ut.
   
        Visst finns det även en hel del ansning att syssla med ute så här års men det får bli lite då och då så nu väljer jag att visa sonhustruns olika tulpaner som hon stuvat ner i gräsmattan , alldeles vackert kan jag säga.
                       Där var nämligen lite mer ovanliga sorter  såsom den här gulvita tulpanen
   

                           Den här vita med inslag av grönt, gult och lila, den var helt fantastisk.
                                    Det lilla orange är visst pricken över iet i denna gula narciss.
                     Nog måste jag  ta mig en titt där igen för det var bara en liten del av tulpanerna som slagit ut ännu.

Efter denna fina dag lovar vädergubbarna fortfarande vackert väder här och jag hoppas det håller så det går att leva mest uteliv. Ha en bra mitt i veckan kväll, det som nu är kvar av den. Vi ses.


5 kommentarer:

Rantamor sa...

Så fin din hjärtekrans är...underbar.
Därimot har jag lite svårt för ett taggtrådshjärta...men jag kanske skulle vänja mig... =D
Vackra blommor du bjuder på, nu är det ju verkligen en njutningens tid....

Tjingelingen.

Janne i Fagerlia sa...

Flotte hjemmelagede hjerter. Tipper du brukte hansker under arbeidet :)

Annelis hantverk sa...

Jättefina hjärtan du gjort av denna gamla taggtråd som användes förr i långa rader för att inte djuren skulle försvinna. Det var bäst att akta sig när man kröp igen som barn så man inte fastnade med klänningen eller rev upp nåt sår. Verkligen nostalgi i taggtråd.
Så många och underbart vackra blommor du har!
Ha en fin dag!

Vform sa...

Wao, vad fina blommor du visar i flera inlägg!
Borde gå till grannen med kameran nån dag ... där finns såååå mycket fint :O)
Hjärtan är pop nu, så då är det att passa på !!
Ha de gott!!!

Fingerbølla sa...

Hjerter er mitt favoritt symbol...disse va flott..