torsdag 31 maj 2012

Liten utflykt söderut

      Ett besök hos syster äldre gick av stapeln den här veckan. I deras by var det byamarknad på tisdagkväll där även jag deltog med lite. Det viktigaste var egentligen plantloppis men även lite annat.  Ofta är sådana minimarknader trevligast då folk ger sig tid att se vad som verkligen säljs och även prata med varann. Helt lyckad kväll.

      Det första mina ögon föll på vid ankomsten till syster äldre var antennen som fick ge stöd till en klematis. En trevlig och skojig idé och även nyttigt att antennen blir återanvänd.
     Nästa som mina ögon föll på var denna enorma färgklick som den gula primulan ger. Vad kan hemligheten med denna blomning vara? Inte visste hon men i fjol satte hon hästgödsel till dem. Även hennes pioner som brukade ha ett och två blom var fulla med knoppar i år. Nästan så jag vill pröva hästgödsel som jag alldrig testat tidigare, eller är det de gröna fingrarna som kommit mina systrar till del på gamla dar som gör det hela. Tyvärr kan man ju bara gissa. Ganska skönt att de fått gröna fingrar så jag får njuta av deras växter ibland då jag själv måst sakta farten med odling.
                       Eftersom syster äldre med man bor vid havet så är ju deras utsikt helt underbar.
      Denna bild är tagen från deras lusthus där vi satt och njöt av sol och vattenutsikt på förmiddagen. På andra sidan den lilla häcken är vattnet fast det inte syns på bild.
     När jag åkte i väg och solen lyste från rätt håll så var det otroligt vackert med smörblommorna runt  omkring Klemets gårdarna i Maxmo. Snabbt var jag förståss förbi dem men tänkte att där måste jag ta ett foto när jag åker hem men se då var det inte lika vackert eftersom solen låg fel men lite syns det i alla fall.

     Kommer att tänka på dessa röda stugor som blivit populära igen och förr i tiden var alla stugor röda. När jag som ung bodde i en sådan röd stuga så tyckte jag de låga husen var jättefina när folk började bygga dem. Nu bor jag visserligen i en röd stuga men den är av den låga sorten. Visst trivs jag mycket bra i vårt hus  men  är även helförtjust igen i de gamla tvåvånings röda stugorna.  Tur är ju att sådana röda stugor även gillas av en del yngre så att inte alla behöver rivas ner.

     Nu är mulet igen och mannen och sönerna som skall upp och flyga över bygden här i kväll, få se om det får skjutas upp. Mannen fick nämligen en flygtur i födelsedagspresent i år och sönerna ryms även med. Hoppas bara att fruarna och jag får stå vid varsitt hus och vinka åt dom ha,ha.
   
     Inget mer för i dag, vi ses. Ha det så gott.

2 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Härliga försommarbilder ,kul med antennen tror vi har någon jag kan använda ,kram Nette

Fingerbølla sa...

Hei og takk for hyggelig kommentar. At du gjør mye er sikkert....fin blogg! God helg! kram