torsdag 3 november 2022

Postvåg eller köksvåg

      Intresset att gå på loppis kan ibland ge en överraskningar. För en tid sen när jag återigen gjorde ett loppisbesök blev jag rätt överraskad när min blick föll på en av postens gamla brevvågar. I min ungdom jobbade jag rätt många år på posten och ja då var det noggrant vägda gram på breven som kostade. 

    På denna bild är det de större vikterna men då på 60-70 talet vägde vi också med de allra minsta vikterna. De var så pyttesmå att de knappt gick att ta i. Om inte mitt minne sviker så var 2gr den minsta vikten jag hade i mitt jobb. Då gällde ordning och reda och inget ungefär. Nu blev jag trots allt inte så fascinerad av denna våg att jag skulle ha köpt den . Nej, rätt skönt att tänka att det går enklare till nu förtiden.
     Jag föredrar nog min nyinköpta köksvåg om än den inte väger lika precis som postvågen men hoppas på att den skall hjälpa mig vid något tillfälle i alla fall.

     I morgon jobbar jag hela dagen vid Hantverkarboden och eftersom det blir All helgons dag så fortsätter jag kvällen med att åka i väg och tända ljus på gravarna. Det är ju både vackert och rörande när så många ljus lyser upp denna helg. Önskar er alla en skön helg, vi ses.


1 kommentar:

Evas Pyssel sa...

Så roligt att du skriver om en våg. Där dök minnena upp !!! Mina föräldrar hade en tvättinrättning . Där vägde man inkommen smutstvätt på en stor golvvåg. Mest industritvätt . Och tvättpriset sattes efter vikten. Jag har en sådan våg som dekoration i stugan. Den fylls med blomster sommartid. Ska komma ihåg att ta bild på den , fast du kanske känner till en sådan.
Ha det gott. //Eva