söndag 5 februari 2023

Blommor, sallad och vitlök

          En njutbar tulpanbukett som mannen fick för en hel vecka sen är ännu så här fin. Min erfarenhet är nog den att tulpaner inte står sig många dagar. Dock har jag klippt och bytt vatten varje dag så kanske detta hjälpt något. Hoppas vi får njuta av dem ännu till i morgon men jag törs knappt röra vid dem då ett och annat blad börjat falla.




     Nu är det riktigt fattigt med orkidéer i mina fönster, brukar ha många. En som jag köpte i fjol hade ullöss med sig och smittade ner andra. Vad jag än försökte med så hjälpte inget, jag fick kasta en efter en. Nu har jag varit utan ett tag men påbörjat att skaffa nya. Den första blommar nu och jag är noga med att granska vartefter jag köper nya, vill verkligen inte ha mera ullöss.
 

      Inte många blommande blommor här nu men istället kan man ju ha lite ätbart i fönstret. Efter att vi ätit upp något av rustinnans sallad så brukar jag plantera i såjord i kruka. Ibland lyckas det bra att få mumsa sallad någon gång till och ibland vill det sig inte. Beror ofta på hur mycket solen visar sig.                Planterade också några vitlöksklyftor som vi redan fått klippa lite från, dock är de rätt klena p.g.a. för lite ljus. Borde få tilläggsljus men det tänker jag inte bjuda på, det får bli vad det blir men vitlöksstjälkarna är jag redan glad för.  

I går kväll satt ni väl klistrade framför TVn när "mellon" gick av stapeln? det gjorde vi.                      Tänka sig att min favorit för en gångs skull gick direkt till final. Länge sen jag lyckats gilla det som vinner. Jon Henriks låt var bara för bra, kanske får jag höra den många gånger om ännu. 

       Ha det gott alla som kikar in, vi ses.







1 kommentar:

Evas Pyssel sa...

Så fin tulpanbukett och orkide´. Nu längtar man verkligen efter blommor och efter våren och vad den innebär. Köpte tulpaner till helgen, men de gav jag bort. Är lite sugen på att åka till någon trädgård som har självplock. Men det är väl för tidigt. Kanske de som odlar i växthus.
det kommer . .. Kram Eva