torsdag 3 mars 2011

Lite blandat från Thailand

Eftersom jag tagit en hel massa foton på vår resa så skall jag här visa några igen. Jag gillar ju mest att fota detaljer i naturen men sånt tar ju massor med tid så det är ganska snabbtagna foton allihopa.
Här är en matmarknad som började kl 4 på morgonen och ju tidigare man kom dit ju billigare fick man handlat. Det var helt fachinerande att få se alla dessa grönsaker, frukter, fiskar, skaldjur m.m. som vi själva inte är vana vid. Vi var ju inte där för att handla utan vi var med på en utflykt.
Myrägg, det kan vi knappast tänka oss att äta här men säkert finns endel i vår mat också som Thailändare alldrig skulle kunna äta.
Här på samma utflykt fick vi pröva på olika kinesiska maträtter. De här skålarna staplades ovanpå varann och ångkokades. Visst var det flera som var lite skeptiska men själv är jag rätt nyfiken av mig så jag smakade de flesta sorter och mådde alldeles utmärkt. Väldigt spännande och riktigt smakliga rätter.


Här ser ni 3st olika hus. Det finns både fina, ganska vanliga och väldigt enkla boningar. Vi vandrade runt i byn och fick se hur de lever o bor, dessutom fick vi en hel del information hur samhället där fungerar. Vad som verkade så trevligt var att de har sina enkla boningar men de lever o jobbar mest tillsammans, d.v.s. de umgås hela tiden. De lever efter mottot att det man ger till andra får man själv tillbaka. Därav bl.a. det Thailändska leendet.
Detta är en lokalbuss. Fanns både lite större och de här mindre. De körde hela tiden så fort de fick några st passarerare med. När vi skulle åka till Lotus varuhus så körde bussen oss direkt dit så det var alldrig några problem att ta sig nångstans. På tal om Lotus varuhus som finns lite varstans i Thailand så kan man handla bl.a. kläder jättebilligt.
Till sist en vacker vy trots att ni fick se såna foton i förra inlägget.
Vet att många härifrån tänker att Thailand är alldeles för varmt. Det trodde vi också så trots att vi ville åka dig så drog det ut flera år innan vi kom oss iväg. Visst är det varmt men det går helt bra. Vi promenerade en hel del också och det gick alldeles utmärkt. Det är nu tredje gången vi varit dit.
I nästa inlägg skall jag visa ett smakprov från alla blomfoton jag tagit, sen får det vara nog med detta. Ni skall njuta av det fina vädret om det består även i morgon. Vi ses.

5 kommentarer:

Vform sa...

Wao ... vilken härlig resa ni haft!
Trevligt att få se bilder.
Har inte varit till Thailand, men säkert
skulle det vara en underbar upplevelse!
God fortsättning!
Vi ses ;)

Anita Tørmoen sa...

Sikkert gøy å smake på Thailands matsorter:)

Annelis hantverk sa...

Tack, vad roligt att få se foton från paradiset Krabi där jag var för nåt år sen!
Marknaderna och saluhallar var ju nåt alldeles speciellt om man tänker på hygien. Jag skulle gärna åka dit igen!

Unknown sa...

vilka fina bilder från thailand !
själv e jag int intresserad av asien, men alla berömmer ju nog thailand, så kanske nån gång...
trevligt veckoslut arbetet till trots!
susanne

Lyckoslanten sa...

Jag antar att jag skulle bli aningen hypokondrisk i vissa situationer, men jag antar att det positiva vinner! Härligt! ♥