söndag 15 januari 2023

Lite av varje

                  Bjuder på en blandad kompott bara för att bryta denna regn och rusk dag. 

       Tack och lov har jag en vacker orkidé i köksfönstret som får fånga min blick när jag kikar ut. Borde ju inte klaga egentligen men jag ser tyvärr inget trevligt i det mörka och gråa.

        Tre stycken fjolårs amaryllisar bjuder nu på sin blomning, alla i olika färgnyanser. Länge såg jag dess knoppar men de ville inte krypa fram så jag gav lite vatten några gånger. Vattnet verkade driva på så sen kom knopparna och blev då alldeles för långa, därav blev de i går klippt till en bukett. De står sig rätt bra i bara vatten också.

 Städade ut julen senaste vecka så här är mitt köksfönster just nu,

         Middag lär det bli även i dag och jag är så otroligt glad att vi kommer att ha egna potatisar hela vintern detta år. Dessutom avnjuts de allra sista egna morötterna i dag så på dem får jag vänta till nästa höst igen.

    Löken räcker även så långt till dess att det blir för varmt men nu skall det smaskas på lövbiffar med mycket lök.

      Jag fortsätter "tjata" om lovikkavantarna för det är endast just det jag håller på med. Varje år när julen gått är jag inte det minsta inspirerad känns det som så då strandar jag på ett och samma. Som ni ser börjar det finnas bara bleka färger i min låda men nu har jag ganska häftiga färger på kommande som jag får hämta i morgon. Ska bli spännande att få byta till lite starkare färger. 

      Ni ser det blev bara dittan o dattan i dag men så är det ibland. Gissar att det stickas i många stugor i dag när vädret är som det är. Ha det gott alla, vi ses.

1 kommentar:

Mina fotostunder sa...

Ja fy vilket vinterväder vi har nu för tiden.
Ljuvliga vantar du stickar har jag sett.
Jag varierar mellan virkning och symaskinen men svårt med inspiration just nu.
Ha det bra!